تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۲۵۰۸۸
مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی اعلام کرد؛

تقویت حوزه حمل ونقل کالا در  مسیر‌های بین المللی باعث توسعه بازار‌های صادراتی خراسان‌رضوی می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی اعلام کرد که این استان ظرفیت خوبی برای تقویت حضور خود در حوزه حمل ونقل کالا در مسیر‌های بین‌المللی دارد و با توسعه این بخش امکان توسعه بازار‌های صادراتی و  متنوع‌سازی مقاصد صادراتی فراهم خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا رجبی» مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی ضمن بیان مطلب فوق گفت: ایران از گذشته در بحث ترانزیت کالا بین شرق و غرب دنیا نقش درخورتوجهی داشته و بخش مهمی از کریدور‌های منطقه‌ای از مسیر منطقه خراسان‌رضوی می‌گذرد که این به منزله فرصت مناسب برای این استان است.

وی با بیان اینکه یکی از مسیر‌های ترانزیتی، مرز سرخس است، افزود: این مرز، مسیر ریلی ترانزیت کالا به آسیای میانه است که کالا‌ها را به آب‌های آزاد و اروپا منتقل می‌کند. آنچه اهمیت دارد، این است که ۸۰ درصد ترانزیت ریلی ایران از مرز سرخس عبور می‌کند و پیش بینی می‌شود با پروتکل کریدور حمل ونقلی چین به اروپا بر اهمیت این مرز افزوده شود.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی ادامه داد: پایانه مرزی لطف آباد در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و از دیگر ظرفیت‌های مهم ترانزیتی خراسان رضوی محسوب می‌شود. در کنار این مساله، باید به ظرفیت ترانزیتی خواف- هرات هم اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کریدور «کتای» نیز از کشور‌های قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به‌عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشور‌های آسیای میانه راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: وقتی به مجموع این مسیر‌های ترانزیتی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خراسان‌رضوی ظرفیت خوبی برای تقویت حضور خود در حوزه حمل‌ونقل کالا در مسیر‌های بین‌المللی دارد.

رجبی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم تقویت صنعت ترانزیت است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مساله، سیاست عضویت در پیمان‌های بین‌المللی و پیوستن پروتکل کریدور حمل‌ونقلی در پیش گرفته شده است. ازاین رو انتظار می‌رود که عضویت در پروتکل‌های حمل‌ونقلی بتواند ظرفیت‌های ترانزیتی خراسان رضوی را فعال کند.

وی با بیان اینکه تلاش برای اجرای خط آهن چابهار - زاهدان – مشهد را می‌توان به عنوان حلقه تکمیل کننده ظرفیت ترانزیتی خراسان رضوی ترسیم کرد، یادآور شد: خط آهن چابهار – مشهد برای کشور‌های دیگر هم اهمیت درخور توجهی دارد. به‌عنوان نمونه این خط می‌تواند سبب انتقال کالا از هند به آسیای میانه شود یا حتی بخشی از کالا‌های ترانزیتی این کشور را به اروپا انتقال دهد.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی در این خصوص ادامه داد: اگرچه مهم‌ترین بخش این خط انتقال بار است، اما بخش مسافری نیز می‌تواند فعال شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه ترانزیتی استان نیازمند توجه به توسعه زیرساخت‌هاست، اظهار کرد: در ترانزیت یک سری مباحث زیرساختی، چون تأمین واگن و کامیون مطرح است، همچنین بحث قوانین دوجانبه با کشور‌هایی که در این مسیر قرار دارند، باید موردتوجه قرار بگیرد.

رجبی افزود: طبیعتا باید این مسائل در سطح کلان کشور پیگیری شود، البته این موارد را اکنون وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش حمل ونقل در حال پیگیری است تا با انعقاد تفاهم نامه‌های دو یا چندجانبه امکان تسهیل ترانزیت را فراهم کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مساله مهم این است که با تحقق ظرفیت‌های ترانزیتی، به جز اینکه درآمد‌های خراسان‌رضوی از طریق انتقال کالا افزایش می‌یابد، امکان توسعه بازار‌های صادراتی در حوزه‌هایی مانند خدمات فنی مهندسی، ماشین آلات، کالا‌های صنعتی و کشاورزی هم فراهم می‌شود.

مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی همچنین گفت: در واقع انتظار داریم که کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا بتواند کشور‌های هدف صادراتی خراسان رضوی را افزایش دهد و به متنوع سازی مقاصد صادراتی کمک کند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده